Niezależnie od tego, jaki sport jest Twoją pasją — nic nie powinno stać Ci na drodze do osiągnięcia osobistych celów, jakie stawiasz sobie w każdym tygodniu. Niestety plany może pokrzyżować Ci coś tak małego, jak pęcherz na stopie. A przytrafia się to często, nawet najlepszym sportowcom. Chociaż nie jest to tak poważne jak złamana kość czy zwichnięcie, nawet małe pęcherze nie powinny być lekceważone. Mogą negatywnie wpływać na koncentrację, pogarszać osiągane wyniki i powodować urazy przeciążeniowe kolan i kostek.

Pęcherze powstające przy bieganiu

Wyobraź sobie, że biegasz. Pogoda jest idealna i czujesz się wspaniale. Może tym razem uda Ci się nawet pobić swój dotychczasowy rekord. Jednak nagle czujesz mały, lecz ostry ból śródstopia. Od razu wiesz, że to początki pęcherza. Może to wina nowych, za grubych skarpetek, a może Twoje stopy są po prostu opuchnięte z powodu wysokiej temperatury. Wszystko jedno — Twój bieg właśnie się zakończył. Zawsze najlepiej jest jak najszybciej opatrzyć pęcherz, aby uniknąć nasilenia bólu.

Pęcherze powstające przy uprawianiu sportu

Pęcherze związane z uprawianiem sportu tworzą się, gdy stopa ślizga się lub przesuwa, powodując tarcie w bucie podczas biegania lub wykonywania innych ćwiczeń sportowych. Płyn zbiera się między podrażnionymi warstwami tkanki skórnej, powodując pęcznienie i tworząc szpetny bąbel. Do powstawania pęcherzy dochodzi bardzo szybko, ale ich gojenie może potrwać kilka dni — a jeżeli się otworzą, może dojść do ich zakażenia, co jeszcze bardziej nasila ból i opóźnia całkowite wyleczenie.

Powstające od spodu stóp pęcherze mogą przytrafić się każdemu, od wyczynowców poprzez entuzjastów aktywności sportowej po osoby, które po prostu dbają o tężyznę fizyczną. Bieganie, piesze wędrówki, gra w piłkę nożną lub w tenisa, wspinaczka po górach czy taniec mogą powodować pojawianie się pęcherzy na różnych częściach stopy. Od czubków palców u stóp (i pomiędzy palcami) aż po tylną część pięty — pęcherze bez względu na umiejscowienie wytrącają nas z rytmu, czego nikt przecież nie chce. Ale tej sytuacji można uniknąć.

Zapobieganie pęcherzom powstającym przy uprawianiu sportu

Na szczęście istnieją środki zapobiegawcze, które można łatwo zastosować, aby nie dopuścić do powstania pęcherza. Jeżeli po treningu lub bieganiu zauważysz czerwone plamy na stopach, mogą to być Twoje „problematyczne strefy” lub obszary podatne na powstawanie pęcherzy. Osłoń je plastrem na pęcherze lub wypróbuj sztyft przeciw pęcherzom Compeed — warto zawsze mieć ten zestaw do pielęgnacji w torbie sportowej. W ten sposób można zapobiec pęcherzowi jeszcze zanim powstanie.

Źle dopasowane, za ciasne lub za luźne buty potęgują ocieranie materiału o stopy i palce u stóp. Jeżeli to możliwe, zawsze zabieraj na trening zapasową parę butów. Jeżeli odczuwasz choćby najmniejsze oznaki wskazujące na formowanie się pęcherza, przerwij ćwiczenia i zmień buty lub nałóż sztyft przeciw pęcherzom na potencjalnie bolesne miejsce. Dzięki temu nic nie przeszkodzi Ci w treningu. Spocone stopy stwarzają warunki do występowania tarcia, a tarcie prowadzi do powstawania pęcherzy. Dlatego staraj się utrzymywać suchość stóp, używając specjalnej zasypki lub regularnie zmieniając skarpetki.

Opatrywanie pęcherzy powstających przy uprawianiu sportu

Gdy utworzy się pęcherz, należy podjąć natychmiastowe działania, aby zminimalizować ból i stworzyć jak najlepsze warunki do wyzdrowienia. Po delikatnym i ostrożnym oczyszczeniu miejsca nałóż wodoodporny plaster na pęcherze, aby odizolować pęcherz i ochronić go przed szkodliwymi bakteriami i brudem. Staraj się nie nosić niczego, co powoduje nacisk lub tarcie o ranę. Nigdy celowo nie przebijaj pęcherza, ale jeżeli już się otworzy, oczyść pęknięty pęcherz wodą z łagodnym mydłem, wymocz stopy przez 10 minut w kąpieli solnej i zastosuj świeży plaster na pęcherze. Po opanowaniu bólu możesz wrócić do swoich zajęć i realizować swoje cele.